Je gaat naar de middelbare school! Heel erg leuk, maar er gaat ook heel veel veranderen dus je hebt waarschijnlijk veel vragen. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk vragen voor je op een rijtje te zetten, ingedeeld in verschillende categorieën. Natuurlijk kun je op de website over heel veel onderwerpen meer informatie vinden. Mocht jouw vraag niet beantwoord kunnen worden, stel hem dan in de Chat en we zullen zo snel mogelijk jouw vraag beantwoorden.
Algemene vragen
Nee , Sinds de loting en matching hebben we leerlingen uit heel Amsterdam en omstreken, die bij ons worden geplaatst, waar we heel blij mee zijn. We vinden het heel erg belangrijk dat iedereen helemaal zichzelf kan zijn. Je moet elke dag met veel zin naar school komen en het liefst elke dag met een glimlach op je gezicht weer naar huis gaan!
Als je een havo, havo/vwo of vwo advies hebt, kun je het HLZ op je voorkeurslijst zetten. Als je vwo advies hebt, kun je kiezen uit vwo regulier of vwo Universalis. Om goed te weten of Universalis een richting is die bij je past, raden we je aan om de filmpjes te bekijken en de informatie goed te lezen.
Universalis is in de onderbouw, dus van jaar 1 t/m 3. In klas vier ga je vakken kiezen en kom je samen met leerlingen uit de VWO klassen in de bovenbouw.
Ja, naast de boeken, is de laptop onderdeel van de beschikbare leermiddelen , die je dagelijks bij ons op school nodig hebt.
Ja, scholen mogen de aanschaf niet verplichten en we zullen als dat nodig is een papieren alternatief bieden.
Wij adviseren gebruik te maken van een laptop of ultrabook met het Windows besturingssysteem. Bij andere soort apparatuur, zoals een tablet, Macbook of Chromebook werkt mogelijk niet al het lesmateriaal van onze uitgevers.
Bij het uitzoeken kun je het beste letten op de volgende zaken:
Veel nieuwe laptops voldoen aan bovenstaande eisen. Het is wel belangrijk om deze te controleren. Als school hebben wij goede ervaringen met de merken Dell en HP.
Ja, maar omdat we een klein gebouw hebben proberen we wel altijd kluisjes te laten delen
Dit mag je zelf kiezen. Komend schooljaar starten we met een digitaal plansysteem, HOMi, waar elke brugklasser mee gaat werken. Hierover krijg je in de eerste week een uitgebreide instructie, we besteden er veel tijd aan in de mentorlessen en we zorgen dat je dit systeem en het leren plannen zo snel als mogelijk onder de knie gaat krijgen.
Het HLZ is van oorsprong een christelijke school en werkt vanuit die waarden en normen. Er zijn geen dag- of weekopeningen meer het verschil met veel andere scholen is het vak Godsdienst dat wordt gegeven. Dit vak gaat over alle religies en in de bovenbouw over ethiek.
Nee, het laatste jaar dat broertjes en zusjes voorrang hadden is voorbij. Iedereen zal dus mee moeten loten in het loting en matchingsysteem.
Er bestaat wel een hardheidsclausule; Dit is een regeling waarbinnen we 2% van het aantal kinderen dat we kunnen plaatsen, toelaten omdat ze in een moeilijke of verdrietige situatie zitten.
Dat klopt, de inspectie heeft in 2019 aangegeven dat ons onderwijs in de havo-afdeling op dat moment ontbrak aan een breed gedragen pedagogisch didactisch klimaat. Veel andere zaken waren overigens toen wel op orde en we zijn natuurlijk hard aan de slag gegaan om de onvoldoende weg te gaan werken. We hebben gekozen voor een gemeenschappelijk didactische benadering in de vorm van de zogenaamde effectieve instructie waarbij het onderwijs nog steeds docent gestuurd is en is gericht op het actief leren van leerlingen waarbij bijvoorbeeld de laptop ingezet kan worden om de leerdoelen van een les te behalen. We hebben veel scholing en coaching gevolgd om met elkaar het onderwijs sterk te verbeteren en we hebben dan ook een hele goede beoordeling gekregen van de inspectie, waardoor alles bij ons weer, sinds eind vorig schooljaar, helemaal op groen staat!
Het eerste aanspraakpunt is de mentor. Ouders kunnen daarnaast altijd contact opnemen met de vakdocenten. In sommige gevallen zal de leerjaar-coördinator in beeld komen en, mocht het nodig zijn, kan er nog contact worden gezocht met achtereenvolgens de afdelingsleider, de rector en uiteindelijk het college van bestuur van de Cedergroep.
Twee ouders maken deel uit van de MR. Zij hebben namens de ouders instemmings- of adviesrecht op belangrijke beslissingen in de school zoals dat is vastgelegd in de Wet op de Medezeggenschap. De rector en de een afvaardiging van de ouders hebben regelmatig, meer informeel, contact met de schoolleiding: Ouderraad - HLZ
Leerlingen krijgen bij ons op school, via Leerlingbespreking.nl twee keer per jaar (in november en eind maart/begin april) een rapport met feedback. Deze feedback gaat niet alleen over cijfers en resultaten. De feedback gaat ook over inzet, motivatie, doorzettingsvermogen, keuzes en uitdaging. Dit gaat via een stoplicht (Excellent, Ga zo door, Let op of Pas op) en is een totaalbeeld over hoe de vakdocent ziet dat het met de leerling gaat.
Een rood uitroepteken is dus geen oordeel in termen als ‘slecht’ of ‘onvoldoende’. De vakdocent geeft aan ‘PAS OP! Ik maak me zorgen en er moet iets gebeuren.’ Het is een goed bedoeld signaal met adviezen om het tij te keren. Het rapport met feedback staat los van de bevorderingsnormen; de cijfers zijn nog altijd leidend voor de bevordering.
Je kunt de feedback digitaal bekijken en moet vervolgens ter voorbereiding op een (eventueel) driehoeksgesprek een Plan van Aanpak (PvA) schrijven. Je krijgt hier in de mentorles uiteraard instructies over hoe om te gaan met feedback en het schrijven van een PvA.
Vervolgens bespreek je je PvA tijdens het driehoeksgesprek, met je mentor en je ouder(s)/verzorger(s).
Corona
Uiteraard was het allemaal heel erg wennen voor iedereen, de scholen gingen dicht, dat was echt wel schrikken. De eerste weken hebben docenten heel erg hun best gedaan om Teams en andere tools helemaal onder de knie te krijgen, zodat er vanaf dag 1 online lesgegeven kon worden, volgens het normale rooster.
Nee, we hebben daar bewust niet voor gekozen. We vinden het belangrijk dat leerlingen op de juiste plek zitten en hebben het beste met een leerling voor. Natuurlijk is het niet leuk als je een keer moet blijven zitten, maar vaak heb je dan een veel sterkere basis, krijg je positieve energie met het behalen van goede voldoendes en dat geeft plezier!
We maken aan het begin van het schooljaar buddygroepjes. We maken leerlingen verantwoordelijk om te zorgen dat er op de eigen laptop of die van de docent ingebeld wordt en de les online te volgen is voor jouw buddy. Ook hebben we afgesproken dat je zorgt dat opgegeven huiswerk en/of aantekeningen doorgegeven worden.
Als de docent thuis zit i.v.m. quarantaine of wachtend op de uitslag van de test, zorgen we dat die docent online een les kan geven, terwijl een invaldocent in het lokaal de klas rustig houdt.
Als er teveel Coronabesmettingen en/of quarantainegevallen in een klas zijn, kiezen we er ook voor om hele klassen thuis online les te laten volgen.
Start schooljaar op het HLZ
Jazeker, We nemen uitgebreid de tijd om te zorgen dat je je snel bij ons thuis voelt. Voor de zomervakantie heb je al een introductiedag waar je je klasgenoten en mentor voor het eerst zult zien. Na de vakantie, je eerste echte dagen op de middelbare school zullen we je over van alles informeren. De introductie, die 4 dagen duurt, staat in het teken van elkaar en de school leren kennen en dan zul je ook kennismaken met je brugklascoaches.
Jazeker…. In de derde week al gaan we met alle leerlingen, brugklascoaches, mentoren en een aantal vakdocenten drie dagen naar Heino Summercamp, een toffe locatie waar we natuurlijk een heel leuk en gevarieerd programma hebben, met als grote doel om niet alleen je klasgenoten, maar ook je leeftijdsgenoten in andere klassen en je mentor beter te leren kennen.
Activiteiten op het HLZ
Zeker! We organiseren 2 schoolfeesten per jaar. Het eerste schoolfeest is op school in onze aula, alleen voor klas 1 en helemaal georganiseerd door onze brugklascoaches. Aan het einde van het schooljaar hebben we een schoolfeest voor alle leerlingen van het HLZ, die meestal in een grote discotheek in Amsterdam plaatsvindt. Binnen de klas worden er ook mentoruitjes georganiseerd. Natuurlijk kun jij hier als leerling over meedenken.
We hebben behalve de brugklaskamp nog veel meer voor jou in petto. Zo zijn er 3 sportdagen (basketbal, badminton en hockey), ga je op excursies, bezoek je theater, zetten we ons in voor het goede doel en hebben we het Cultureel Kerstcafé en het (Ta)lente festival.
Ja, we hebben op het HLZ, gedurende je schooltijd, heel veel leuke activiteiten, teveel om op te noemen. Van theaterbezoek tot gastsprekers in de les, van reizen naar het buitenland tot leuke excursies en bijzondere Erasmusprojecten, met scholen uit verschillende Europese landen Je kunt hier meer over lezen als je op deze link klikt
Als jij leuke ideeën hebt, dan luisteren we daar heel graag naar. We gaan dan samen met jou kijken of we jouw idee kunnen organiseren en zetten je daar heel graag voor in.
Ja, bijna elke dag zijn er activiteiten die we aanbieden buiten de lestijden om. Dit is voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in wat we aanbieden en die tijd hebben om hieraan deel te nemen. Op dit moment bieden we fotografie, theater, HLbeatZ (DJ skills), zaalvoetbal, filmclub en een schaakclub aan.
Lessen op het HLZ
Iedere les duurt 45 minuten. Soms heb je een blokuur, dat is dan 2x 45 minuten.
Elk lesuur (of blokuur) heb je een ander vak. Bij elk vak heb je ook een andere leraar en zit je in een ander lokaal. Het verschilt per dag hoe laat je begint en hoe laat je uit bent. Het eerste lesuur start bij ons om 8:30 uur en het negende lesuur eindigt om 16:15 uur.
In Magister en in Zermelo staat je rooster. Je kunt het vanaf je telefoon via de Magister-app, de Zermelo-app of computer bekijken. Het kan zijn dat je rooster gedurende het schooljaar een aantal keer verandert.
Elke klas heeft een eigen rooster. De lessen die worden ingeroosterd kunnen verschillen van het eerste uur tot en met het negende uur
Tussenuren proberen wij in de onderbouw te voorkomen. Bij afwezigheid van een docent streven we er naar dat een collega de klas opvangt en aan het werk zet. Als er uren uitvallen en opvang niet mogelijk is, dan proberen we zo in het rooster te schuiven dat de dag wat later beginnen of de dag eerder eindigen betekent. Elke dag een leesboek meenemen in de tas is wel verplicht, zodat een leerling zich sowieso niet hoeft te vervelen tijdens een opvang-uur. In magister worden elke dag de roosterwijzigingen bijgehouden.
In de reguliere klassen heb je de volgende vakken: Nederlands, Engels, wiskunde, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, NaSk, tekenen, Future Media, muziek, Lichamelijke Opvoeding en mentorles
In de Universalis klas heb ik de volgende vakken: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Aarde en Wereld, Bèta, Multimedia en Lichamelijke Opvoeding
Gymlessen op het HLZ
In klas 1 hebben de reguliere klassen 2x per week een blokuur gym. De Universalis klas heeft 4x per week gym, 3x 45 minuten en 1x een blokuur. Tot de herfstvakantie en na Pasen sporten we buiten, op de voetbalvelden van ASV Arsenal, waar je zelf heen moet fietsen. Na de herfstvakantie sporten we binnen in onze mooie moderne gymzalen.
Ja, alle leerlingen op het HLZ dragen tijdens de gymles een HLZ shirt. Aan het begin van het schooljaar geven we je een T-shirt en een polo. We verwachten dat je deze elke gymles draagt.
Nee, sinds dit schooljaar werken we in klas 1 met de Sportfolio App waarmee elke leerling zichzelf binnen zijn of haar eigen mogelijkheden kan ontwikkelen, ongeacht het beweegniveau. Je werkt met een gepersonaliseerde app, waardoor het mogelijk is om inzicht te krijgen in het persoonlijke leerproces.
In de Sportfolio App maak je bij sommige onderdelen een start- en eindmeting, stelt doelen, beoordeel je eigen prestaties en reflecteert op je ontwikkeling.
Klik op deze link voor meer informatie
Pauzes
Gedurende de dag zijn er 3 pauzes, variërend van 15 tot 25 minuten.
Zeker, de kantine heet bij ons de Biels. Behalve dat je er lekkere, gezonde broodjes en snacks kunt kopen, kun je er ook terecht om te chillen of misschien nog wat te leren. De muziek staat er altijd aan en je kunt er uiteraard ook gebruik maken van de Wifi.
In de pauze kun je, behalve in de Biels, relaxen bij de zitplekken in de school. Je mag uiteraard ook lekker naar buiten. Je kunt gebruik maken van de ‘brugstalling’, de fietsenstalling, alleen bestemd voor eersteklassers, maar je mag ook naar de winkelstraat. We raden wel echt af om naar de grote winkels te gaan, omdat het daar vaak heel erg druk is. Ons advies is ook altijd om zelf je eten en drinken mee te nemen.
Klassen
In klas 1 zijn er 6 klassen. 2 havo klassen (voor kinderen met een havo advies), 2 havo/vwo klassen (voor kinderen met een havo/vwo advies), 1 reguliere vwo klas (voor kinderen met een vwo advies) en 1 Universalis klas (voor kinderen met een vwo advies)
We streven ernaar om maximaal 28 leerlingen in een klas te plaatsen.
Je maakt voor de zomervakantie al kennis met je klasgenoten en mag bij je inschrijving aangeven met welke vriendjes en vriendinnetjes je in de klas wil of juist niet! Voorwaarde is wel dat je allebei hetzelfde schooladvies hebt We geven geen garanties, maar proberen hier uiteraard wel rekening mee te houden.
Huiswerk, toetsen en cijfers
Gemiddeld moet je rekening houden met ongeveer anderhalf uur tot twee uur per dag in klas 1. Soms is het meer, soms is het minder.
Voor elk vak heb je SO’s (schriftelijke overhoringen) en proefwerken. Proefwerken gaan vaak over een groter deel van de stof. We werken met een proefwerkrooster, zodat je ruim van tevoren kunt zien in welke week je welke toets hebt. Het verschilt per vak hoeveel je er hebt. We moeten natuurlijk wel eerlijk zeggen dat je het in sommige weken in het jaar drukker hebt met leren, dan in andere weken. Een hele goede reden om zo snel mogelijk goed te leren plannen, zodat je ook tijd over hebt voor vrije tijd.
Ja, maar we willen wel dat je daarvoor al het cijfer gehoord hebt in de les en de toets besproken hebt. Het cijfer komt dus ‘vertraagd’ in magister, zodat je ouders ook mee kunnen kijken.
Jazeker. We knippen het jaar in 2 periodes. Halverwege het jaar krijg je een rapport. De cijfers die daarop staan kunnen en mogen geen verrassing zijn voor jou (en je ouders) omdat alle cijfers terug te vinden zijn in magister. Wel leuk natuurlijk om even thuis, je opa en oma of andere geinteresseerden te laten zien. We werken het gehele jaar met een voortschrijdend gemiddelde, dus alle cijfers tellen mee in het gehele schooljaar. Aan het einde van het schooljaar krijg je natuurlijk ook nog een rapport mee naar huis.
Persoonlijke ondersteuning en zorg
Ja en wel hele goede, 4 tot 5 per klas! Deze bovenbouwleerlingen hebben gesolliciteerd om jullie te helpen om je zo snel mogelijk thuis te voelen op het HLZ. Onze coaches hebben de ervaring om een paar jaar geleden ook brugklasser te zijn geweest en weten precies wat jullie nodig hebben. Ze gaan mee op kamp, komen in de mentorles, organiseren het schoolfeest en zijn aanwezig bij alles klasactiviteiten tot de kerstvakantie.
In de eerste weken van het schooljaar testen we alle leerlingen op het gebied van spelling, rekenen en Engels. Mocht jouw vakdocent zien dat je wat moeite hebt om bij te blijven of als uit de uitslag van de signaleringstoets blijkt dat jij wat achterstanden hebt dan gaan we je bijspijkeren en zullen we je uitnodigen voor het kernbanduur. Je zult deze lessen dan volgen tot je helemaal op niveau zit. Richting het einde van het schooljaar nemen we nog een keer de signaleringstoetsen af, om te kijken hoeveel vooruitgang je hebt geboekt.
Wij hebben op school een studiezaal. Deze is elke dag geopend. Je kunt hier elke dag tot 17:30 uur terecht om huiswerk te maken en/of te leren. In de studieruimte zijn docenten van het HLZ en studenten aanwezig om je te helpen als je dat nodig hebt.
Jazeker. Onze remedial teacher, Inge Dekker (dkr@hlz.nl) biedt waar nodig ondersteuning op maat voor leerlingen met o.a. dyslexie, dyscalculie en faalangst. Ook kan ze leerlingen, naast de mentorlessen om, extra tips geven hoe je leren het beste aan kunt pakken
Ja, de mentor is de spin in het web. Hij/zij heeft intensief contact met jou. In de eerste week van het schooljaar worden jij en je ouder(s) uitgenodigd voor een driehoeksgesprek. Dit is de eerste kennismaking. Als blijkt dat er meer ondersteuning vanaf het begin van het schooljaar nodig is, dan zal dit besproken worden met de zorgcoördinator, Laura Oprel (oprl@hlz.nl).